Blogs

Wat zit er onder jouw wikkels?

Ingezonden door: ha 2 Jul 2015

Ik geniet altijd van een mooi ingepakt cadeau. Glanzend papier, een mooie strik ... Zonde om uit te pakken. Hoe anders is dat voor kinderen. Die kunnen niet wachten om het zorgvuldig door jou uitgekozen Mickey Mouse papier eraf te scheuren - nieuwsgierig als ze zijn naar de inhoud.

Als volwassenen doen we het anders. 

We koesteren ons cadeaupapier. Onze hippe kleding, zorgvuldig gestylde huis, flitsende auto, succesvolle vrienden, goede opleiding, drukke en verantwoordelijke baan, onze sportieve, uitermate sociale en hoogbegaafde kinderen... you name it.

Via social media laten we graag onze leuke verpakking zien.

Maar wat zegt het over de inhoud? Onze angsten, twijfels en 'mislukkingen' houden we liever verstopt - we pakken onszelf niet graag uit. Het moet vooral leuk blijven.

De meeste mensen delen niet graag hun twijfels.

Zo vindt naar verluidt maar liefst 70% van de Nederlanders zijn of haar werk echt niet leuk. Die lopen gedemotiveerd rond. Een burn-out (of een bore-out) ligt op de loer. Ze kunnen niet wachten tot het vijf uur is en ze weer naar huis mogen.

Anderen verschuilen zich achter hun werk. Gaan keihard werken. Door de week worden ze geleefd door agenda en in het weekend staan ze scheldend langs het sportveld van hun kinderen. Pas na de eerste vakantieweek lukt het om te ontspannen en na een dag werken zijn ze ook dit gevoel weer kwijt.

Zijn dit de beste werknemers voor een bedrijf?

Op korte termijn misschien. Natuurlijk, ze zijn productief. Maar een goed credo zou zijn: geniet en werk met mate.

Helaas slaagt maar een klein deel van de mensen daarin. De rest balanceert op het slappe koord tussen work en life. Tot het fout gaat en ze voortijdig afbranden. Op hun vijftigste slaan ze gefrustreerd een totaal ander carrierepad in. Ze beginnen een nieuw leven als trainer, leraar of coach. Exit bedrijfsleven. Exit ooit zo veelbelovende manager.

Wat doe je als werkgever daaraan?

  1. je veelbelovende managers glimlachend doch tandenknarsend uitwuiven en accepteren dat je ze kwijt bent.
  2. vroegtijdig investeren in je medewerkers. Dat betekent oog hebben voor hun ontwikkeling als mens. Tegemoet komen aan hun wens tot zelfontplooing.

Bijvoorbeeld door ze de gelegenheid te geven vrijwilligerswerk te doen. Maak er dan meteen een HR-programma van, door hun leerpunt mee te nemen.

Sla je twee vliegen in een klap. Je geeft invulling aan je maatschappelijke betrokkenheid en investeert in je medewerkers.

Allemaal leuk, maar wat levert dat op?

Deelnemers aan het programma Grow by Giving geven aan dat het meer zelfinzicht oplevert. Ze relativeren meer en worden daardoor flexibeler en meer ontspannen op het werk.

Ze leren contact te maken met mensen op een ander niveau. Zeker voor managers een waardevolle vaardigheid. De meest succesvolle managers durven zichzelf te zijn en de verpakking af en toe los te trekken. Deze vorm van ont-wikkeling gun je iedereen.

Geschreven door Petra van Rijn