Blogs

Het team wordt de baas en de baas wordt de coach

Ingezonden door: ha 1 May 2015

Carolien is PA ( Personal Assistent) van Paul. Paul is manager van het klantenteam binnen zijn organisatie. Om er voor de klanten te zijn is het noodzakelijk om als team goed te communiceren. Juist dát gaat steeds mis.

Carolien heeft de opdracht mij te bellen en een teamsessie te organiseren. We praten verder en begrijp uit het verhaal dat de vraag al langer leeft. Chique trainingen in een chic hotel zijn al doorlopen en zelfs een weekend met elkaar vlotten bouwen is achter de rug. Maar nu in de praktijk blijkt dat wát ze willen er nog steeds niet is. En dat is 'werken vanuit de bedoeling en dat betekent er echt zíjn voor de klant'.

Carolien heeft gehoord dat ik goed ben in teamontwikkeling. Kan ík misschien iets doen?

We besluiten een start te maken met individuele interviews gevolgd door een teamgesprek zodat ik de situatie kan analyseren. De kwaliteit van de analyse is de basis van de kwaliteit van het resultaat. Ik wijk daarom niet af van deze werkwijze. Ik hoor alle verhalen en zie wat er gebeurt: er is een remmende werking van de manager Paul. Hij is behoudend, maakt stappenplannen die door niemand gedragen worden en is bang om de regie uit handen te geven. In mijn gesprek met hem zegt hij dat hij een zelfsturend team wil. Een team dat zonder hem kan functioneren. De patiënt vertelt je de diagnose, weet ik, en wat Paul mij tussen de regels door vertelt, is dat hij zijn medewerkers behandelt als kleine kinderen en verwacht dat ze als volwassenen hun werk doen. Hij heeft het druk met controleren van werkzaamheden van iedereen en vindt daardoor geen ruimte om te doen wat hij zou willen en dat is met klanten praten.

Ik besluit om een paar gesprekken met Paul in te plannen. Ik doe verslag van mijn reisje langs zijn mensen en vertel Paul dat zijn mensen graag zelf willen bepalen hoe ze werken. Ze willen stappen zetten door met elkaar te praten over hoe ze de zaken voor de klant het beste kunnen regelen. Hij zou meer vertrouwen moeten hebben in hen. Alleen met hen meedenken wanneer daar behoefte aan is. En natuurlijk eisen stellen aan het eindresultaat want anders wordt het een zootje. De behoefte van het team is een baas als coach. Daar ga ik Paul mee helpen. Leren coachen in de praktijk rondom praktijksituaties. Dat kost hem niet meer tijd dan nodig is en hij heeft de ruimte om in zijn nieuwe rol te groeien. Geen heel traject maar begeleiding naar behoefte. Dat helpt, want van manager naar coach is een intensief leerproces!

Geschreven door Marja Davids